صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
0
[شاه کلید مای درس] | چالش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر امامان (ع)
bookmark_border یازدهم تجربی یازدهم ریاضی
book دین و زندگی (2)
bookmarks فصل 7 : وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان، پس از رحلت رسول خدا (ص)
6 ماه قبل
0

چالش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر امامان (ع(

ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص(

تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث

ارائه الگوهای نامناسب

تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت

 

ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر اکرم)ص(

با وجود سفارش پیامبر (ص) به نوشتن سخنانش، نوشتن احادیث ممنوع شد کسانی که به احادیث علاقه مند بودند فقط می توانستند آن را حفظ کنند؛ از مشکلات اساسی منع نوشتن احادیث و حفظ کردن آنهامی توان به افزایش احتمال خطا در نقل (کم و زیاد شدن یا فراموشی اصل حدیث)، فراهم شدن شرایط مناسب برای جاعلان (یا طبق غرض شخصی جعل و تحریف کردند یا به نفع حاکمان از نقل برخی احادیث خودداری کردند و مردم و محققان از منبع مهم هدایت بی بهره می ماندند. در نتیجه سلایق شخصی در احکام دین دخالت داده و گرفتار اشتباهات بزرگ شدند .مشکل سوم برای (شیعیان) پیروان ائمه(ع) پیش نیامد زیرا احادیث از طریق ائمه (ع) که معصوم و به دور از خطا بودند، نقل می شد؛ سال ها بعد منع نوشتن حدیث برداشته شد و حدیث نویسی رواج یافت اما به دلیل عدم حضور اصحاب پیامبر (ص) در میان مردم به دلیل فوت یا شهادت، احادیث زیادی جعل و تحریف شد و در نتیجه تشخیص احادیث صحیح از غلط ساده نبود.

 

تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث

عالمان وابسته به بنی امیه و بنی عباس و گروهی از اهل کتاب (یهودی و مسیحی) که به ظاهر مسلمان شدند مانند کعب الاحبار از برکناری امام معصوم سوء استفاده کرده و به تفسیر آیات قرآن و معارف اسلامی مطابق با افکار خود و موافق با منافع قدرتمندان پرداختند؛ کار آنها، نقل داستان های خرافی درباره ی پیامبران (ع) در مساجد؛ در نتیجه راه یابی این مطالب به کتب تاریخی و تفسیری موجب گمراهی بسیاری از مسلمانان (مردم مطیع آنان می شدند(.

1 مسائلی که زمینه را برای ورود جعل و تحریف به احادیث پیامبر (ص) آماده می کرد، عبارت است از: منع نوشتن احادیث پس از رحلت پیامبر (ص)

2 نیاز حاکمان جور و صاحبان قدرت به توجیه موقعیت خود و اقدامات مخالف اسلام آنها

 

ارائه الگوهای نامناسب

عموم مردم دنباله رو شخصیت های برجسته اند و آنان را اسوه قرار می دهند. در زمان پیامبر (ص) کسانی چون علی (ع)، سلمان، مقداد، ابوذر، عمار الگو بودند؛ اما بعد از رحلت این شخصیت ها به انزوا کشیده شده و شخصیت های به دور از معیارهای اسلامی در اندیشه و عمل و اخلاق، برجسته شدند.

 

تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت

بعد از رحلت پیامبر (ص) جاهلیت در لباس جدیدی وارد زندگی اجتماعی مسلمانان شد؛ طالبان قدرت و ثروت قرب و منزلت یافتند؛ شخصیت های باتقوا، جهادگر و مورد احترام پیامبر (ص) منزوی شدند.

نقش حاکمان بنی عباس و بنی امیه در این زمینه:

عوض کردن مسیر حکومت

ساختن کاخ های مجلل برای خود و اطرافیان

انباشتن خزائن خود از جواهرات گران بها

نتیجه تغییر مسیر؛ تبدیل جامعه مؤمن و فداکار پیامبر (ص) به جامعه ای راحت طلب، تسلیم و بی توجه به روش پیامبر (ص) نتیجه تغییر فرهنگ؛ روبرو شدن ائمه (ع) با مشکلات زیاد و عدم توانایی در همراه کردن مردم با خود بود.

تفاوت های اساسی حکومت (بنی امیه و بنی عباس) با رهبری پیامبر (ص):

1 عادلانه بودن حکومت رسول خدا (ص) و تکیه بر ظلم و جور در حکومت هاى بنى امیه و بنی عباس

2 گسترش اندیشه اصیل اسلام توسط پیامبر (ص) و میدان دادن به اندیشه هاى غیر اصیل و تحریف شده در آن حکومت ها

3 عمل دقیق به دستورات و احکام الهى توسط رسول خدا (ص) و زیر پا گذاشتن احکام الهى توسط آن حکومت ها

4 مشىی ساده حکومت دارى رسول خدا (ص) و مشى اشرافى آن حکومت ها


سایر مباحث این فصل